Kvartalsrapport och konferenssamtal med Ed Woodward: Prognosen kraftigt förbättrad

Manchester United PLC har idag publicerat sin ekonomiska kvartalsrapport för det tredje kvartalet i räkenskapsåret 2016/17. Det rör sig den här gången om resultaten för januari, februari och mars.

Som alltid höll vice verkställande ordförande Ed Woodward och andra nyckelpersoner ett konferenssamtal med investerare i samband med att rapporten publicerades.

United har i den här rapporten skrivit upp prognosen för hela året med 30 miljoner pund. Detta förklaras av Uniteds framgångar i Europa League. Intäkterna från Europaspelet ökar ytterligare då de andra engelska lagen slogs ut tidigt, vilket betyder att United får en större del av kakan.

Ed Woodward kommenterar rapporten: ”Då vi närmar oss slutet på säsongen är jag jätteglad att vi har vunnit två titlar hittills och vi ser fram emot om att slåss om en tredje i Europa League-finalen, den enda titeln vi aldrig har vunnit. Vi förutspår bättre finansiella resultat för hela det finansiella året än tidigare förväntat och har därför höjt vår guide för intäkter och vinst för året. Vi ser fram emot en stark avslutning på 2016/17, både på och utanför planen.”

Kvartalsrapporten i sin helhet kan läsas här. (En fullständig rapport brukar publiceras ungefär en månad efter resultatrapporten.)

Sammanfattning

Höjdpunkter: Periodens höjdpunkter är enligt rapporten att United vann ligacupen, ökade intäkter för broadcasting samt två nya sponsoravtal.

Intäkterna för kvartalet är 127,2 miljoner pund, en ökning med 3,1 procent jämfört med förra året. Intäktsökningen kommer från broadcasting, medan kommersiella intäkter och matchdagsintäkter är jämförbara med förra året.

EBITDA (intäkter före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) minskade med 33,2 procent jämfört med förra året. Detta till trots har prognosen för EBITDA över hela året skrivits upp.

Nettovinsten för perioden var faktiskt en förlust på 4,1 miljoner pund.

Skulden har återigen ökat och igen förklaras det med pundet är svagt mot dollarn. Räknat i dollar är skulden oförändrad. Uniteds nettoskuld är nu 366,3 miljoner pund.

Lönekostnaderna för perioden var 66,5 miljoner pund. Detta är en ökning på 18,3 procent jämfört med förra året. Sommarens värvningar och nya avtal med spelare som redan fanns i klubben torde vara förklaringen.

Framtidsutsikterna är mer positiva än tidigare. United förutspår nu att intäkterna för hela året ska uppgå till 560 till 570 miljoner pund (upp 30 miljoner pund jämfört med senaste kvartalsrapporten) med EBITDA på 185 till 195 miljoner pund.

Konferenssamtal med Ed Woodward

Ed Woodward – tillsammans med Cliff Baty (Chief Financial Officer) och Hemen Tseayo (Head of Corporate Finance) – höll ett konferenssamtal med investerare i samband med rapporten (Tseayo sa inte ett enda ord). Nedan en sammanfattning av vad som sades under konferenssamtalet.

Konferenssamtalet går att lyssna på här.

Sammanfattning: Woodward inledde med en mycket positiv sammanfattning och pekade på ett antal rekord. United har sålt fler tröjor den här säsongen, trots att det är andra året med Adidas. Trenden är annars att det första året med en ny tröjsponsor alltid ger bättre siffror.

Sociala medier: United står för närmare 50 procent av alla Premier League-klubbars aktivitet på Facebook, Instagram och Twitter.

Medlemskap: United har slagit rekord med mer än 150 000 medlemmar, en ökning på 27 procent mot förra säsongen.

Om United missar Champions League så minskar intäkterna från Adidas med 30 procent. Avtalet med Adidas är värt 70 miljoner pund per år, minskningen blir således 21 miljoner pund. Detta slås dock ut över hela kontraktet med Adidas, vilket skulle betyda en intäktsminskning på några miljoner pund varje år.

Andra minskade intäkter i samband med missat Champions League-spel kompenseras till viss del av att spelarna får lägre löner om United inte spelar i Champions League.

En eventuell Europa League-vinst är värd 6,5 miljoner euro, medan laget som förlorar finalen får 3,5 miljoner euro. United har vissa bonusar att betala ut till spelare men de räknas inte som materiella och detta kompenseras även av ökade sponsorintäkter.

Finansiellt är Champions League-deltagande viktigare än prispengarna som kommer från en Europa League-seger.

Uniteds intäkter från Europaspelet har den här säsongen varit större än prognostiserat. Detta beror delvis på att United har gått bättre än prognosen men också på att de andra engelska klubbarna misslyckades i Europa. Detta resulterar i att United får en större del av teveintäkterna som går till de engelska klubbarna.

Tour 2017: Intäkterna från årets tour kommer sannolikt att vara högre än förra året. Detta då United spelar fler matcher och mot populära lag.

Media: Phil Lynch har anställts som mediechef och jobbar med att strukturera hela klubbens medieaktiviteter. United ser MUTV som ett produktionsbolag som levererar innehåll till övriga kanaler (hemsidan och sociala medier). Senare under 2017 lanseras en ny hemsida och app.

Souvenirer: Megastore går bra med rekordintäkter flera månader. E-commerce går också bra, framför allt i USA.


MANCHESTERGUIDE
Manchester United Supporters Club Scandinavia är Manchester Uniteds officiella supporterklubb i Skandinavien. Muss.se är supporterklubbens svenska kanal. Vi producerar redaktionellt innehåll på och informerar om supporterklubbens aktiviteter.
© 2021 MUSS.SE   •   OM MUSS & MUSCS   •   HJÄLP MUSS   •   OM MUSS.SE   •   BLI SKRIBENT   •   INTEGRITETSPOLICY   •   KONTAKTA OSS