Manchester Uniteds årsresultat 2017/18: Rekordstora intäkter igen

Manchester United PLC har idag publicerat sin ekonomiska resultatrapport för det finansiella året 2017/18 (1 juli 2017 till 30 juni 2018). Trots misslyckandet i Champions League överträffade intäkterna förväntan. United redovisar dock en nettoförlust för året och kraftigt ökade spelarlöner.

Årsintäkterna blev 590 miljoner pund, att jämföra med 581,2 miljoner förra året.

För det finansiella året 2018/19 förutspår United att intäkterna ånyo ska öka och för första gången nå över 600 miljoner pund.

Årets höjdpunkter var (enligt rapporten):

  • 7 nya sponsoravtal, däribland med Kohler för tröjärmen
  • United lanserade en ny hemsida och app
  • En ny cykel inleddes i Uefas turneringar, med kraftigt ökade kommersiella intäkter
  • En fördelaktig förändring i hur de internationella teveintäkterna i Premier League fördelas (gäller från och med säsongen 2019/20)
  • United etablerade ett damlag

Vice verkställande ordförande Ed Woodward kommenterar:

Alla i klubben jobbar outtröttligt för att addera till Manchester Uniteds 66 och Josés 25 titlar. Det är vad våra passionerade fans och vår historia kräver. Vi är hängivna till vår filosofi med att blanda akademispelare med världsklasspelare och är stolta över att våra akademispelare förra säsongen, ännu en gång, hade fler minuter på planen än någon annan Premier League-klubb. Vår ökade intäktsförväntan för året illustrerar vår fortsatta långsiktiga finansiella prestation som ligger till grund för allting vi gör och ger oss möjligheten att konkurrera om talang av högsta klass på en ökat konkurrenskraftig transfermarknad.

Nyckeltalen:

Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig årsrapport, på sisådär 700-800 sidor, publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)

Sammanfattning

Intäkterna för året blev 590 miljoner pund, en ökning på 1,5 % jämfört med förra året. Detta överträffar förväntan, som låg på mellan 575 och 585 miljoner pund. Ändå notabelt att United överträffar förväntan, trots misslyckandet i Champions League (där United alltid budgeterar med en kvartsfinal).

De kommersiella intäkterna var i stort sett identiska (upp 0,2 %) med förra året. Sponsorintäkterna ökade marginellt medan intäkterna för souvenirer minskade marginellt.

Intäkterna för broadcasting ökade med 10 miljoner pund (5,2 %). Detta förklaras primärt av att United slutade tvåa i ligan, jämfört med sexa föregående år.

Matchdagsintäkterna sjönk med 1,6 %. Någon uttrycklig förklaring ges inte men United hade 26 hemmamatcher 2017/18, att jämföra med 31 året innan.

EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) blev 177,1 miljoner pund, en minskning på 11,4 % jämfört med föregående år. Detta var i det nedre spannet av det förväntade resultatet.

Nettoresultatet blev en förlust på 37,3 miljoner pund, att jämföra med en ungefär lika stor vinst förra året. Rörelseresultatet var en vinst på 44,1 miljoner pund, nästan en halvering av förra årets resultat. Förändrade skatteregler i USA medförde en avskrivning på 48,8 miljoner pund.

Skulden är, räknat i USD, oförändrad. Detta ger en ökning på 19,1 % till följd av den svaga pundkursen. Uniteds skuld är nu 253,7 miljoner pund.

Lönekostnaderna steg med 12,3 procent till 295,9 miljoner pund. Detta förklaras primärt av att spelarlönerna är högre när United spelar Champions League.

Framtidsutsikterna är mycket positiva. United förutspår att intäkterna ska landa på mellan 615 och 630 miljoner pund, med EBITDA på mellan 175 och 190 miljoner pund.

Konferenssamtal med Ed Woodward

I samband med att United presenterar sina ekonomiska rapporter hålls alltid ett konferenssamtal med investerare. Den här gången deltog Ed Woodward samt Richard Arnold (Group Managing Director), Cliff Baty (Chief Financial Officer) och Hemen Tseayo (Head of Corporate Finance). Tseayo inte sa ett enda ord, vilket är brukligt.

Här följer en sammanfattning av vad som sades under samtalet, där det bara var en enda investerare som tog till vara på möjligheten att ställa frågor, medan Woodward, Arnold och Baty hade väldigt mycket att säga innan frågestunden inleddes.

United är den största klubben sett till antalet fans och målet är att vinna titlar.

Nytt medielandskap: United står väl placerade i det förändrade medielandskapet och har ökade möjligheter att producera snabbare och mer riktat innehåll. Den nya hemsidan och den nya appen är en succé och lanserades utan tekniska problem samtidigt som MUTV fortsätter att växa.

United har 155 miljoner följare på sociala medier, en ökning på 9,9 procent. Klubben är större på Facebook än MLB, NBA, NFL och NHL tillsammans. Samtidigt är Uniteds nyligen lanserade Youtubekanal den, på plattformen, snabbast växande idrottskanalen någonsin.

Den nya hemsidan förväntas också medföra att klubbens onlinebutik går bättre.

Fotbollsförändringar: Det specificerades inte nämnvärt men United räknar med att förändringar som Fifa och Uefa planerar kommer att gynna klubben.

Sponsorer: United tog tid på sig med att välja en tröjärmssponsor. Intresset var stort och det fanns företag som var beredda att betala mer än vad Kohler gjorde.

United anser sig vara marknadsledande på sponsorsidan men ökade insatser krävs för att så ska fortsätta vara fallet.

Även här anses sociala medier vara väldigt viktigt, något som framfördes gång på gång.

Teverättigheter: När Premier League-rättigheterna såldes i England innebar det en marginell minskning. Det är ännu inte slutförhandlat om alla internationella rättigheter men till skillnad från de inhemska rättigheterna förväntas dessa öka och det så pass mycket att det totalt sett blir en ökning.

Konferenssamtalet går att lyssna på här.


MANCHESTERGUIDE
Manchester United Supporters Club Scandinavia är Manchester Uniteds officiella supporterklubb i Skandinavien. Muss.se är supporterklubbens svenska kanal. Vi producerar redaktionellt innehåll på och informerar om supporterklubbens aktiviteter.
© 2018 MUSS.SE   |   OM MUSS & MUSCS   |   HJÄLP MUSS   |   OM MUSS.SE   |   BLI SKRIBENT   |   INTEGRITETSPOLICY   |   KONTAKTA OSS