Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Manchester United presenterar ny tröjsponspor

Manchester United presenterar på fredagen mjukvaruföretaget Teamviewer som klubbens nya huvudsakliga tröjsponsor. Avtalet, som rapporteras vara värt £47m per säsong, sträcker sig över fem säsonger med start redan i juli. För oss supportrar kommer vi framför allt att märka det genom att Teamviewers logo ersätter Chevrolets logo på Uniteds tröjor.

Vi noterar här att Teamviewer presenteras som “principal shirt partner” medan Chevrolet var “Principal Partner”. Därmed kan United påstå att avtalet är det dyraste avtalet för enbart en tröjsponsor i Premier League och dessutom det största avtalet som har förhandlats fram under pandemin. I runda slängar är det samma pengar som United får av Chevrolet idag. Men klubben förväntas nu också teckna ett separat avtal med ett bilföretag.

Teamviewers logo är blå men enligt samstämmiga rapporter kommer den vara vit på Uniteds tröjor.

I samband med att avtalet presenteras får vi givetvis en pressrelease som förklarar hur bra det är. Bland annat noteras att det tyskbaserade företaget kommer att ge United möjligheten att komma närmare sina fans med AR-lösningar. Den som är intresserad av pressreleasen i sin helhet får vända sig till Uniteds hemsida.

“Vi är oerhört stolta att etablera ett kompanjonskap med ett av de mest spännande och dynamiska mjukvaruföretagen i världen,” kommenterar Uniteds managing director Richard Arnold.

Det har kommunicerats att Uniteds avtal med Chevrolet förlängdes till nyårsafton i år. Det förefaller emellertid endast handla om att betalningsfristen för Chevrolet förlängdes.