Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det finansiella året 2023/24 (perioden 1 juli 2023 till 30 juni 2024).
Det mest notabla i rapporten är att United under året gjorde en nettoförlust på £113,2m. Detta kommer efter förluster på £28,7m (2022/23) och £115,5m (2021/22). Därmed räknar vi ut att nettoförlusten under treårsperioden är £257,4m. Treårsperioden är relevant, då den används för straff inom ramen för Premier Leagues Profitability and Sustainability Rules (PSR). Där dikteras att en klubb under en treårsperiod maximalt får redovisa en ackumulerad förlust på £105m.
På ytan ser det därmed ut som att United kan se fram emot poängavdrag enligt PSR-reglerna. United låter emellertid meddela att klubben kommer att leva upp till kraven som regelverket dikterar.
“Klubben förblir hängiven till, och i efterlevnad med, bÃ¥de Premier Leagues Profit and Sustainability Rules och Uefas Financial Fair Play-regelverk,” skriver klubben i Ã¥rsrapporten.
Detta möjliggörs genom att klubben får göra avdrag för nedskrivningar eller avskrivningar av påtagliga tillgångar (undantaget spelarkontrakt) och goodwill, ungdomsfotboll, damfotboll och utgifter för arbete för samhället. Vidare får klubben för säsongen 2021/22 även göra avdrag för utgifter relaterade till covidepidemin.
United har alltså anledning att tro att klubben kan göra signifikanta avdrag som tar förlusten över treårsperioden under £105m. Just siffran £105m kräver investeringar från ägaren, vilket förklarar varför det var så viktigt för klubben att Sir Jim Ratcliffes delägarskap innebar att pengar sköts till klubben.
Samtidigt som klubben redovisar en mycket stor nettoförlust meddelar klubben att intäkterna är rekordstora, primärt till följd av ökade intäkter för broadcasting.
Inte heller denna gång ägde något konferenssamtal med investerare rum. Återstår att se om konferenssamtalet återkommer i framtiden eller om klubben helt har upphört med dessa.
Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig årsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)
Nyckelpunkter
Periodens nyckelpunkter är, enligt rapporten:
- En rekordstor årsintäkt, vilken drevs av rekordstora kommersiella intäkter och rekordstora matchdagsintäkter [United redovisade exakt lika stora kommersiella intäkter förra året, red. anm.]
- Matchdagsintäkterna ökade, trots åtta färre hemmamatcher än året innan
- Övriga utgifter för verksamheten förbättrades
- Biljettförsäljningen var rekordstor, vilket inkluderar en fördubbling av matchdagsintäkter för damlaget och globalt såldes 438k medlemskap, en rekordstor summa
- Väntelistan för säsongskort är 171k stor
- Investeringar på Old Trafford och Carrington
- Förlängt med front-of-shirt-sponsorn Snapdragon till 2029 och de nya dräkterna säljer rekordbra
- E-commerce drivs sedan den 5 september in-house
- Ett gäng värvningar till herrlaget och damlaget
- Klubben har accelererat en besparingsplan, vilket bland annat innebär att många i personalen har sparkats; detta förväntas bidra till ökade investeringar inom fotboll och andra klubbprojekt
Omar Berrada kommenterar
Klubbens senaste resultatrapporter har levererats utan kommentar från klubbens VD. Nu är emellertid Omar Berrada på plats och han väljer att uttala sig.
Berrada menar att försäsongen har varit positiv för bÃ¥de herrlaget och damlaget och han lyfter anställningarna av Dan Ashworth och Jason Wilcox som “extremt erfarna och högt respekterade yrkesmän”.
Han skriver vidare att alla i klubben “är extremt fokuserade pÃ¥ att arbeta kollektivt för att skapa en ljus framtid med fotbollsframgÃ¥ngar som huvudfokus” samt att klubben arbetar för bättre finansiell hÃ¥llbarhet.
“I slutändan drivs Manchester Uniteds styrka av passionnen och lojaliteten vÃ¥ra supportrar har. VÃ¥rt tydliga mÃ¥l är att Ã¥tervände till toppen av europeisk fotboll.”
Nyckeltal
(Klicka på bilden för en större version.)
Intäkterna för 2023/24 blev £661,8m, en ökning på 2,1% jämfört med förra året.
- De kommersiella intäkterna blev £302,9m, exakt samma som förra året. Sponsorintäkterna minskade med 6,2% till £177,8m medan intäkterna för försäljning och souvenirer ökade med 10,3% till £125,1m.
- Intäkterna för broadcasting ökade med 6,1% till £221,8m. Detta förklaras av att herrlaget spelade Champions League istället för Europa League med sämre resultat som motvikt.
- Matchdagsintäkterna ökade med 0,5% till £137,1m. Detta trots att herrlaget hade åtta färre hemmamatcher än säsongen 2022/23. Hög efterfrågan för hospitality anges som förklaring.
EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) minskade med 4,6% till £147,7m.
Nettoresultatet är en förlust på £113,2m, att jämföra med en förlust på £28,7m föregående år.
Kontanttillgångarna var £73,5m den 30 juni, att jämföra med £76,0m 2023 och £121,2m 2022.
Den långsiktiga skulden var £511,0m, en marginell ökning mot föregående år. Som vanligt noteras att skulden i USD är oförändrad ($650m). Den kortsiktiga skulden var £35,6m, en minskning från £106,0m. Detta är klubbens revolving credit facility, som varierar över året beroende på kassaflöden. I tillägg tillkommer skulder till andra klubbar för spelarövergångar.
Lönekostnaderna uppgick till £364,7m, en ökning på 10,0%. Detta förklaras av att spelarna i herrlaget har högre lön de säsonger klubben spelar Champions League.
Exceptionella utgifter var £47,8m, vilka primärt uppstod i samband med försäljningen av 27,7% av gruppens rösträttigheter till Sir Jim Ratcliffe. Utgifterna inkluderar även ett förväntat bidrag till Football Leagues pensionsfond.
Aktieutdelning kommer det inte att bli någon under en treårsperiod, enligt överenskommelse i samband med att Sir Jim Ratcliffe klev in som delägare i februari 2024.
Framtidsutsikterna är att resultatet för 2024/25 ska vara i paritet med 2023/24. Intäkterna förväntas landa på mellan £650m och £670m med EBITDA i spannet £145m-160m.
Att United den här säsongen spelar i Europa League medför en förväntad minskning i intäkter för broadcasting på £30m.
Samtidigt räknar klubben med att intäkterna för försäljning och souvenirer ska öka med £30m, till följd av att e-commerce nu drivs in-house.
Att personalstyrkan reduceras förväntas medföra en kostnad på £10m (avgångsvederlag).
Res med oss till Manchester!