Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Supporterresa Mars 2006

Säsongens andra supporteresa genomfördes i slutet av mars. Här kommer en reseberättelse som berättar i stora drag hur resan fortlöpte.

Fredag:
Klockan ringde kvart i 3 på morgonen. En snabbtitt på att allt det viktigaste var nerpackat, så som pass, flygbiljett, voucher till hotellet m.m, sedan ett litet frukostmål – och man var redo för en ny resa till fotbollens Mecka.
Annelie hämtade mig lite över 3, sedan bar det iväg till Göteborg där vi skulle flyga ifrån. Av någon konstig anledning så fanns inga passande flyg från Köpenhamn, antingen var det för dyrt eller för lång restid (med mellanlandningar), så det fick bli ett första besök på Landvetter istället.
När vi reste från Helsingborg så var det uppehåll och torrt på vägarna, när vi närmade oss Göteborg så snöade det betänkligt, på vissa ställen var det problem att överhuvudtaget se något alls på motorvägen.
Väl framme på Landvetter var det sedan dags för incheckning, så småningom träffade vi Daniel, Amir och Sead. Planet vi skulle åka med visade sig vara ett väldigt litet (ca. 40 personer) och såg väl inte helt övertygande ut. Annelie, som är flygrädd, blev ju inte direkt lugnare vid synen av planen, hon slängde sin jacka över sig och satt där under de 2 timmarna det tar att flyga.

Framme i Manchester… vi som skulle hämta bagage gjorde det snabbt och enkelt, som vanligt på Manchester Airport. Sedan tog vi oss till tågstationen, väntade in ett passande tåg och åkte sedan till Piccadilly Station.
Nästa destination var Britannia Hotell, där alla resenärer sedermera skulla träffas ett par timmar senare. PÃ¥ hotellet träffade vi “Bajen-Benny” och “Bajen-Micke”, mÃ¥nga Micke pÃ¥ resan blev det hade det visat sig. Vi lämnade in väskorna, vi var ju ett par timmar för tidiga, och stack sedan ut en runda pÃ¥ stan.
Tillbaka på hotellet väntade vi in resterande, förutom några som inte skulle komma förrän under morgondagen eller på söndagen. Incheckning av alla som skulle bo på Britannia, sedan bar det iväg till Hatters Hostel där resterande skulle checka in.
Vi hade bestämt att alla som ville med ut och äta pÃ¥ kvällen skulle samlas halv 8 pÃ¥ hotellet, fram till dess var det “fria tyglar”. Själv tillbringade vi timmarna fram tills dess sovandes pÃ¥ hotellet, Annelie hade inte sovit alls dagen innan, sÃ¥ hon slocknade direkt.

Klockan blev sÃ¥ smÃ¥ningom halv 8 och det var dags för ett besök pÃ¥ Manchesters kanske finaste italienska restaurang, Don Antonio’s. 8 personer blev vi denna kväll, resten valde att äta nÃ¥gon annanstans. Det var här som en av de 3 Micke som var med pÃ¥ resan avslöjade att han aldrig sov med kläder pÃ¥. Rumskamraten “Micke” (ja, vi hade placerat dom ihop för att göra det ännu mer förvirrande) blev aldrig sig själv efter detta och var alltid hemma senare än “naken-Micke” efter detta. Full förstÃ¥else…
Efter maten bestämde vi oss för att sätta oss i hotellets bar, levande musik och öl är aldrig fel en fredagskväll. Vi blev dock lite besvikna dÃ¥ vi trodde att “Micke” skulle sätta sig vid pianot, men ack vad han bedrog oss…
Vi stannade inte sÃ¥ länge pÃ¥ hotellet, istället gick vi till ett populärt uteställe, skulle det visa sig, om jag inte minns fel sÃ¥ hade hette det Norwegian Blue. Där träffade, eller sÃ¥g vi är nog mer korrekt, de bÃ¥da “bajarna” igen. Det var ocksÃ¥ här som Henrik träffade en australiensiska som skulle guida honom runt i Manchester dagen efter.
Kvällen blev inte så lång, halv 2 var man i säng, vilket kändes rätt skönt.

Lördag:
Engelsk frukost är alltid kanonbra, sÃ¥ även denna gÃ¥ng. Min rumskamrat stannade kvar för att sova lite ytterliggare, istället sÃ¥ stötte jag pÃ¥ “Micke”, Henrik och “naken-Micke” och intog frukosten.
Klockan halv 11 hade vi bestämt att de som ville åka med ut till Old Trafford för Stadion-tour, museum-besök och handlande i shopen, skulle göra gemensam sak. Nu hade även Kent anslutit till sällskapet, han tog med sig ett gäng för att se matchen Bury – Rochdale, en dryg halvtimmes resa med tåg från Manchester.
Jag tog med mig Daniel, Amir, Sead och Annelie ut till Old Trafford. Henrik valde att inte ansluta till vare sig Old Trafford eller Bury-matchen, han hade fullt upp med en viss australiensiska…
Halv 12 började vår rundvandring på Old Trafford. Det var min tredje stadion-tour, men det är faktiskt lika kul varje gång, man lär sig något nytt hela tiden. Ingen från mitt sällskap hade dock gjort den innan och var stundtals tagna av stundens allvar inne på arenan. Bara vetskapen att den norra läktaren tar fler folk än hela Reebok Stadium (Bolton’s hemmaplan) är kul fakta. Att sedan se nybygget på nära håll var också kul, detta nybygge gör att Old Trafford i sommar kommer att kunna ta in 76000 personer! Museumet besökte vi naturligtvis också, denna gång fanns en särskild avdelning till George Best’s ära, förstås.
Efter att vi tagit bussen hem till hotellet igen sÃ¥ var det “fria tyglar” fram till kl. 20 dÃ¥ jag bokat bord pÃ¥ en mexikansk restaurang. Detta var väldigt lyckat förra resan, men visade sig denna gÃ¥ngen bli en smärre katastrof. Att vänta i över 1 timme pÃ¥ sin mat och när man dessutom fick in den sÃ¥ var det fel, är givetvis under all tänkbar kritik. FrÃ¥gan är om vi ger restaurangen en ny chans nästa gÃ¥ng?
Efter maten gick de flesta av oss till baren O’Shea’s. Riktigt trevligt ställe med livemusik hela kvällen. Henrik hade fÃ¥tt “ledigt” och var ocksÃ¥ pÃ¥ plats. Ett par timmar tillbringades här innan vi hamnade pÃ¥ ett skumt ställe pÃ¥ nÃ¥gon bakgata. Finns inget positivt att säga om detta ställe, sÃ¥ jag lämnar det. NÃ¥got vi ocksÃ¥ gjorde en stund senare, hem till hotellet för att sova…

Söndag:
DÃ¥ var det sÃ¥ äntligen dags för söndag och matchdagen. Klockan 11 träffades vi alla och la upp lite “riktlinjer” med tider och biljettutdelning. Därefter blev det en runda i det stora köpcentrat i staden, enormt ställe minst sagt.
Strax innan 12.30 (om jag minns rätt) sÃ¥ tog vi spÃ¥rvagnen ut till Old Trafford. Nästa anhalt för mÃ¥nga av oss var Bishop Blaize, där som vanligt Peter Boyle underhöll och skapade en fantastisk atmosfär innan match. Trängseln pÃ¥ Bishop Blaize var ohygglig, som den alltid är. Dessutom var det sista dagen innan rökförbudet skulle träda i kraft, varför kunde det inte vara dagen efter istället?…

1,5 timme innan avspark tog vi oss ut från puben och gick mot arenan. I god tid, för god tid egentligen, så var vi inne på Old Trafford. Vi hade fått biljetter tilldelade på North Stand respektive West Stand, bra biljetter som alltid. Timmen innan avspark så är Old Trafford alltid ganska öde, det fylls dock på snabbt och strax innan domaren blåste igång spelet så fanns majoriteten av de drygt 69000, då nytt publikrekord, på plats. De första 15-20 minuterna spelade United bländande fotboll, resten var en transportsträcka. Mest jubel drog Ruud till sig då han byttes in för Saha med dryga kvarten kvar, 5 minuter senare satte Rooney spiken i kistan till 3-0. Efter matchen tog vi oss till spårvagnen igen, vi och flera tusen andra kändes det som. Det blev en lång väntan innan vi till slut var tillbaka i stan igen.

Vi bestämde oss för att äta på en kinesisk restaurang som Amir och hans far Sead hade besökt tidigare. Det var en buffé, som alla vet är det vad man själv gör det till. För egen del så kunde det varit bättre, men även betydligt sämre, så det får räknas som godkänt trots allt.
Efteråt tog vi en kort runda till Norwegian Blue igen innan jag och Annelie tog farväl av de som var där, hemresan skulle ske tidig på måndagsmorgonen.

MÃ¥ndag:
Flyget gick 08.50, vilket gjorde att vi tvingades gå upp halv 7. Ingen av oss är en morgonmänniska, vilket inte gjorde det direkt enkelt.
Tillsammans med Daniel, Amir och Sead gick vi till Piccadilly Station och tog tÃ¥get därifrÃ¥n till flygplatsen. Samma lilla plan hem och alltsÃ¥ samma flygrädda resesällskap…

Väl nere på jorden igen tog vi oss de dryga 2,5 timmarna hem till Helsingborg igen. För egen del så är det självklart inte sista gången jag åker, fler resor är redan planerade till nästa säsong.

Sammanfattning:
Ytterliggare en lyckad resa var alltså över. Som vanligt var det riktigt kul att träffa likasinnade supportrar och skaffa sig nya vänner. 4 personer var med på denna resa som också var med på den första som arrangerades, förhoppningsvis åker några med nästa gång till hösten igen. Håll utkik på Muss.se vilken match det är som gäller nästa gång. Spelschemat spikas i mitten av juni, så i slutet av juni / början av juli, så kommer det upp information.

/ “reseledare” Johan

Av: Johan Nilsson [Den här artikeln har importerats från en gammal version av Muss.se.]