Manchester United har köpt tillbaka rättigheterna från DHL om att sponsra klubbens träningskläder. Avtalet upphör att gälla den 30 juni 2013 och DHL kommer därefter att fortsätta endast som klubbens logistikpartner.
United och DHL kom 2010 överens om ett fyraårsavtal värt 40 miljoner pund där DHL fick sin logga på Uniteds träningskläder. Avtalet är värt mer pengar än vad majoriteten av klubbar i Premier League får från sin huvudsponsor. Därför är det överraskande att United nu köper ut DHL. Stärkta av sitt avtal med Chevrolet om att bli huvudsponsor för United anser klubben nu emellertid att man kan få mer pengar för sina träningskläder.
Inga siffror pÃ¥ vad United betalar för att köpa ut DHL finns tillgängliga. Om affären är bra eller dÃ¥lig för United fÃ¥r framtiden utvisa – om det nu inte är sÃ¥ att United redan har klart med ett nytt avtal.
United kommenterade det hela: ”Vi har framgÃ¥ngsrikt förhandlat ett tidigt utköp av vÃ¥rt avtal för träningskläder med DHL, effektivt den 30 juni 2013. DHL kommer dÃ¥ att fortsätta som vÃ¥r globala logistiksponsor. Den markanta ökningen i värde pÃ¥ avtal avslutade sedan vi ingick detta avtal, sÃ¥som vÃ¥rt nyliga världsrekordavtal för tröjsponsring med General Motors värt 559 miljoner dollar, fick oss att tro att det skulle finnas strategiska möjligheter för att bättre optimera värdet pÃ¥ dessa rättigheter.”
Källa: Guardian.co.uk
Res med oss till Manchester!