Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det finansiella året 2022/23.
United presenterar rekordstora intäkter på £648,4m, en ökning på 11,2 % jämfört med 2021/22. Intäktsökningen härrör primärt till de kommersiella intäkterna och även matchdagsintäkterna ökade. Däremot minskade intäkterna för broadcasting marginellt.
Intäkterna förväntas öka marginellt under finansåret 2023/24 och landa mellan £650m och £680m.
Allt är emellertid inte positivt i årsrapporten. Trots de rekordstora intäkterna och trots att spelarlönerna minskade (inget Champions League-spel förra säsongen) så gör klubben en förlust på £28,7m.
Det som sticker ut allra mest är ändå att nettoskulden når rekordsiffran £862m.
Manchester United's Football Net Debt (defined by UEFA as borrowings + net transfer instalments owing – cash) hits a record £862 million. It was £12 million when the takeover took place in 2005. #Glazernomics #MUFC pic.twitter.com/D9vB7tujQK
— Kieran Maguire (@KieranMaguire) October 26, 2023
Vi noterar att årsrapporten publicerades en dryg månad senare än normalt. Vi noterar vidare att det inte blev något konferenssamtal med investerare heller den här gången. Ett rimligt antagande är att bådadera hänger ihop med den fortsatt oavslutade processen kring ägarfrågan.
Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig årsredovisning publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)
Nyckelpunkter
Periodens nyckelpunkter är, enligt rapporten:
- Uppnådde rekordstora intäkter, drivet av kommersiella intäkter och matchdagsintäkter
- Rekordstor biljettförsäljning, rekordstora publiksiffror och det högsta medlemstalet
- Ett nytt, industriledande, avtal med Adidas och ett nytt avtal för tröjornas framsidor med Snapdragon
- Säsongskorten för 2023/24 såldes ut rekordsnabbt
- Genomförde en framgångsrik försäsongsturné i fem länder med fler än 400.000 åskådare på plats
- Herrlaget förbättrade sig med en tredjeplats i ligan, Champions League-kvalificering, FA-cupfinal och seger i Ligacupen
- Damlaget förbättrade sig med en andraplats i ligan, Champions League-kvalificering, FA-cupfinal och investering i dedikerade anläggningar på Carrington [aningen märkligt att sportsliga resultat kopplas ihop med aktivitet som laget inte har någon påverkan på, kan tyckas, red. anm.]
- Ett stort antal nyförvärv på herr- och damsidan samt ett par förlängda kontrakt
- För 2023/24 förutspås intäkterna landa på £650m till £680m med EBITDA på mellan £140m och 165m.
Vidare noteras i rapporten att:
- United hade under fjärde kvartalet 289 officiella supporterklubbar i 96 länder, en rekordnotering
- Manchester United Foundation hade ett rekordår och antalet sessioner för barn och unga i Greater Manchester ökade med 29 %
- 150.000 personer har skrivit upp sig på väntelistan för säsongskort
- Intresset för damlaget ökar och matchdagsintäkterna på damsidan var nästa tre gånger så stora som 2021/22
- Utöver Unitedmatcher var Old Trafford arrangör för fem stora event, däribland Soccer Aid och en EM-kvalmatch för England
- Infrastrukturen på Old Trafford har förbättrats med ytterligare 2000 platser för safe standing (rail seats) och förbättrat Wifi samtidigt som Carrington fortsätter att uppgraderas
- United fortsätter att växa på sociala medier [det tycker Uniteds ekonomikontor är extremt viktigt, red. anm.]
- E-handeln går bra och ökade med 21 % om klubben bortser från ökningen som Cristiano Ronaldo förde med sig [om vi inte bortser från den ökningen får vi ingen exakt siffra men intäkterna från merchandise steg med 3,2 %, red. anm.]
- Klubben lanserade digitala samlarföremål
- MUTV distribueras linjärt i 72 marknader
- Hittills under finansåret 2023/24 har MUTV rekordhöga abonnemangssiffror
Nyckeltal
(Klicka på bilden för en större version.)
Intäkterna för finansåret landade på £648,4m, en ökning från £583,2. För det fjärde kvartalet ökade intäkterna med 41, 2 % jämfört med föregående år.
- De kommersiella intäkterna blev £302,9m, en ökning på 17,5 %. Intäktsökningen kommer från nya sponsorsavtal och från herrlagets sommarturné 2022 (ingen turné 2021 och det är notabelt att United i dessa rapporter alltid pekar på sommarturnéns betydelse). Intäkter för souvenirförsäljning ökade marginellt.
- Intäkterna för broadcasting blev £209,1m, en minskning på 2,7 %. Intäkterna minskade kraftigt då United spelade i Europa League istället för Champions League men det uppvägdes av förbättrade prestationer för herrlaget.
- Matchdagsintäkterna blev £136,4m, en ökning på 23,4 %. Det beror primärt på att United hade sju fler hemmamatcher 2022/23 än 2021/22 samt att hospitality är eftertraktat.
EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) ökade med massiva 91 % till £154,9m.
Nettoresultatet är en förlust på £28,7m, en minskning på 75,2 % jämfört med förlusten 2021/22.
Kontanttillgångarna var £76,0m den 30 juni 2023, att jämföra med £121,2m ett år tidigare.
Den långsiktiga skulden var £507,3m. Det var en marginell minskning till följd av valutaeffekter. Som vanligt noteras att skulden i USD är oförändrad ($650m). Den kortsiktiga skulden var £106m. Detta är klubbens revolving credit facility, som varierar över året beroende på kassaflöden. I tillägg tillkommer skulder till andra klubbar för spelarövergångar.
Lönekostnaderna sjönk med 13,7 % till £331,4m. Det förklaras av omsättning i spelartruppen (läs: Cristiano Ronaldo och Paul Pogba lämnade) och att herrlaget inte spelade i Champions League.
Aktieutdelning blev det ingen på hela finansåret 2022/23. Ingen information meddelas om aktieutdelning i framtiden.
Framtidsutsikterna är att intäkterna för 2023/24 ska öka marginellt till £650m-£680m medan EBITDA förutspås vara i paritet med förra året (£140m-£165m).
Res med oss till Manchester!