Kvartalsrapport: Fans är fotbollens livsnerv

Manchester United v Crystal Palace - Premier LeagueManchester United v Crystal Palace - Premier League

Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det tredje kvartalet (perioden 1 januari till 31 mars) i det finansiella året 2020/21.

Intäkterna för perioden var £118,3m, vilket är en minskning jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskar EBITDA ganska markant till £14,4m.

Om vi tar en titt på de senaste nio månaderna så har både intäkter och EBITDA minskat med 6,4% respektive 21,7%. Man ser dock positivt på framtiden då man hoppas kunna ta in större antal åskådare på Old Trafford under nästa säsong.

Periodens höjdpunkter är, enligt rapporten:

  • Herrlaget slutade tvåa i Premier League och kommer därför att medverka i UEFA Champions League säsongen 2021/22.
  • Man välkomnade in 10 000 åskådare på Old Trafford i sin sista hemmamatch för säsongen den 18 maj.
  • Man har påbörjat försäljningen av säsongsbiljetter.
  • Teamviewer tar över som tröjsponsor vid säsongsstart.
  • Tillsammans med Harves öppnade man upp the ”Theatre of dreams” upplevelsecenter i Peking den 1 maj i år.
  • Premier League lyckades att sälja de inhemska sändningsrättigheterna för åren 2022-2025.

Vice verkställande ordförande Ed Woodward kommenterar:

Frånvaron av fans det senaste året har visat att de är livsnerven i sporten. Efter en framgångsrik återkomst av ett begränsat antal i slutet av förra säsongen, och fortsatta prövningar av ökad folkmassa vid sportevenemang i sommar, är vi fortfarande optimistiska över tanken att kunna få in ett större antal åskådare på Old Trafford framöver. Efter att ha lagt grunden för långsiktig framgång, inklusive viktiga initiativ för att stärka engagemanget med våra supportrar, ser vi fram emot den kommande säsongen.

Nyckeltalen:

(Klicka på bilden för större version)

Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig kvartalsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)

Sammanfattning

Intäkterna för kvartalet landar på £118,3m, ner 4,4% medan de för de senaste nio månaderna sjunkit 6,4% till £400,1m.

  • De kommersiella intäkterna blev £58,1m. Detta kan jämföras med £68,6m förra året, vilket är en sänkning med 15,3%. Om vi tar och tittar på de senaste nio månaderna så är den procentuella sänkningen ännu lite större (17,9%).
  • Intäkterna för broadcasting blev £58,6m, vilket är en rejäl ökning från förra året då summan låg på £26m. Procentuellt är detta en ökning på 125,4%. Detta förklaras med att man under kvartalet spelade fem fler hemma och bortamatcher än vad man gjorde under samma period förra året. Sett till de senaste nio månaderna så har intäkterna stigit med 73,9%.
  • Matchdagsintäkterna blev £1,6m, vilket är förståeligt. Jämfört med förra året är det en procentuell minskning med 94,5%, då intäkterna låg på £29,1m.

EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) sjunker kraftigt (48,4%) till £14,4m jämfört med £27,9m från året innan. Sett till de senaste nio månaderna har det inte minskat lika mycket (21,7%) då intäkterna för detta kvartal är £105,5m jämfört med £134,8m under samma period förra året.

Nettoresultatet är en förlust på £18,1m, vilket faktiskt är lite mindre än förra året då förlusten låg på £22,8m.

Kontanttillgångarna är £84,7m, en minskning på 6,2%.

Nettoskulden är £443,5, en ökning på 3,4% från förra året. Som vanligt noteras att bruttoskulden i USD är oförändrad.

Lönekostnaderna uppgick till £85,2m, vilket är en ökning på £15,7m (22,6%). Detta beror på ökade löner till följd av Champions League-spel samt investeringar i spelartruppen.

Aktieutdelning ska betalas ut den 30 juli och det handlar om $0,09 per aktie.

Framtidsutsikter ges inte i dessa fortsatt osäkra tider.

Det blev inget konferenssamtal med Ed Woodward denna gången.


MANCHESTERGUIDE
Manchester United Supporters Club Scandinavia är Manchester Uniteds officiella supporterklubb i Skandinavien. Muss.se är supporterklubbens svenska kanal. Vi producerar redaktionellt innehåll på och informerar om supporterklubbens aktiviteter.
© 2021 MUSS.SE   •   OM MUSS & MUSCS   •   HJÄLP MUSS   •   OM MUSS.SE   •   BLI SKRIBENT   •   INTEGRITETSPOLICY   •   KONTAKTA OSS