Muss.se » Nyhetsarkiv » Damlaget | Herrlaget | Ungdomslagen

Manchester Uniteds årsrapport 2021/22
Ökade intäkter men rekordhöga löner och kraftigt ökad skuld

Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det finansiella året 2021/22. Rapporten visar på ökade intäkter men skulden skjuter i höjden ännu mer. Dessutom är lönerna oroväckande höga.

Intäkterna för perioden var £583,2m, en ökning på 18,0 % jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskar EBITDA med 14,7 % till £81,1m. Framtidsutsikterna är nu tillbaka och intäkterna förutspås öka marginellt 2022/23.

Periodens höjdpunkter är, enligt rapporten:

  • Herrlaget har, under nya managern Erik ten Hag, förstärkts med fem spelare.
  • Damlaget har förstärkts med sju nya spelare.
  • Sommarturnén var tillbaka 2022 och fler än 350.000 fans såg United på plats.
  • United slog rekord i intäkter för e-handel, medlemskap och digitalt engagemang.
  • Tre nya avtal tecknades för primära sponsorer (eller partners, som klubben föredrar att kalla det), vidare tecknades fem nya globala sponsorer och åtta förlängde.

VD Richard Arnold kommenterar kommenterar:

Vår klubbs huvuduppgift är att vinna fotbollsmatcher och underhålla våra fans. Sedan den senaste kvartalsrapporten har vi förstärkt herrlaget, genomfört en framgångsrik sommarturné och etablerat en grund att bygga från under den inledande delen av säsongen 2022/23 under vår nya manager Erik ten Hag. Vi har också fortsatt att utveckla vårt damlag med ett mål om att förstärka vår position som en av de ledande klubbarna i Women’s Super League.

I slutändan vet vi att Manchester Uniteds styrka vilar på våra fans passion och lojalitet, vilket är anledningen till att vi har gjort fanengagemang till en strategisk prioritet. Medan det fortfarande finns ett stort arbete att utföra så är alla i vår klubb inriktade på en tydlig strategi för att leverera kontinuerlig framgång på planen och en hållbar ekonomisk modell utanför planen, till ömsesidig fördel för våra fans, aktieinnehavare och andra intressenter.

Som ni kanske noterar kommenterar inte Arnold de ekonomiska resultaten. Det lämnas istället till CFO (finansdirektör) Cliff Baty, som pekar på att intäkterna har återhämtat sig efter pandemin.

Överlag bjuds vi nu på en betydligt mer ordrik rapport. Tidigare var det i stort sett enbart siffror och förklaring till siffrorna i rapporten. Nu kommenteras fotboll, fanengagemang, faciliteter, partnerskap (sponsorer), digitala produkter och upplevelser samt industriutveckling och politisk styrning.

Det är förstås en positiv bild som målas upp – det är ju själva syftet. Därmed nämns inte att hur dåligt herrlaget presterade säsongen 2021/22, istället fokuseras på Ten Hag och sommarens värvningar. Att tre Unitedspelare blev Europamästare med England i somras uppmärksammas, likaså vårens seger i FA Youth Cup. Vidare nämns att klubben har förstärkt avdelningen för spelarrekrytering och har anställt en ny chef för datavetenskap och förbättrat träningsanläggningen.

Vi noterar också att den nya ledningen vill framföra att fanengagemang är prioriterat. Om det är mer än bara tomma ord får framtiden utvisa, men undertecknad är knappast ensam om att vara skeptisk.

Nyckeltalen:

(Klicka på bilden för en större version.)

Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig årsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)

Sammanfattning

Intäkterna för året blev £583,2m. Det är en ökning från £494,1m föregående år men långt ifrån rekordet, som är £627,1m från 2018/19.

  • De kommersiella intäkterna blev £257,8m, upp 11,0 % från förra året. Sponsorsintäkterna (£147,9) ökade med 5,5 % till följd av nytecknade sponsorsavtal samt att föregående år påverkades av pandemin. Intäkter för souvenirer och dylikt (£109,9m) ökade med 19,5 %
  • Intäkterna för broadcasting minskade med 15,7 % till £214,9m. Detta förklaras av att United spelade 61 matcher säsongen 2020/21 och bara 49 säsongen 2021/22.
  • Matchdagsintäkterna ökade med 1456,3 %, till £110,5m, vilket förstås förklaras av publikens återkomst. Intäkterna före pandemin var i runda slängar lika stora, både 2018/19 och 2017/18.

EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) sjönk till £81,1m från £95,1m förra året.

Nettoresultatet är en förlust på £34,0m, en förbättring från förra årets £44,7m i förlust.

Kontanttillgångarna är £121,2m, det är 9,5 % upp från förra året. Då klubben har tagit ut £40,0m från sin revolving facility ger det en bild av ett negativt kassaflöde. Detta kan jämföras med £307,6m i kontanttillgångar sommaren 2019. Det ger en bild av att klubbens handlingskraft inte är så bra som den har varit.

Nettoskulden ökade med 22,7 % till £514,9m. Som vanligt noteras att bruttoskulden i USD är oförändrad. Att skulden har ökat beror dels på att dollarn står sig väldigt bra mot pundet, vilket utgör £64,6m av skuldökningen. Skulden har också ökat då klubben tog ut £40,0m från sin revolving facility.

Lönekostnaderna uppgick till rekordhöga £384,2m, en ökning på £61,6m mot förra året. Detta förklaras med ökade investeringar i spelartruppen. Cristiano Ronaldo är förstås en stor del i det, medan Jadon Sancho och Raphaël Varane också tjänade några slantar. Lönekostnaderna uppgår nu till 66 % av omsättningen, vilket är oroväckande högt. Enligt Uefas nya regelverk får lönekostnaderna inte överstiga 70 % av omsättningen.

Nu spelar United i Europa League den här säsongen, vilket medför minskade löner (men uteblivet Champions League-spel är dåligt, då intäkterna minskar mer än lönerna).

Exceptionella kostnader landade på £24,7m, vilket inkluderar kompensationen till Ole Gunnar Solskjaer, Ralf Rangnick och andra sparkade ledare samt till vissa före detta spelare. Summan inkluderar även bidrag som United förväntar sig betala till Football League.

Aktieutdelning på £33,6m har betalats ut till klubbens ägare. Vilket förstås är pengar United kunde ha haft användning för.

Framtidsutsikterna plockades bort på grund av det osäkra läget under pandemin. De är nu tillbaka i rapporten. Intäkterna för 2022/23 förutspås landa på mellan £580m till £600m, en marginell ökning således. Ändå att betrakta som positiva framtidsutsikter, med tanke på att Europa League-spel innebär minskade intäkter. Samtidigt förutspås EBITDA växa till £100m till £110m.

Värt att notera är att damlagets verksamhet bedrivs i ett eget bolag och årsrapporten brukar publiceras i januari eller februari. Förra året uppgick damlagets omsättning till 0,2 % av herrlagets.

Konferenssamtal

I samband med att United presenterar sina halv- och helårsrapporter hålls ett konferenssamtal med investerare. (Att notera här är att målgruppen för de här samtalen är investerare som funderar på att köpa eller sälja aktier, inte supportrar och journalister. Det är väldigt lite fokus på fotboll, även om mängden fotboll som diskuteras har ökat ordentligt sedan Richard Arnold  tog över efter Ed Woodward.)

Den här gången deltog  Richard Arnold (CEO), John Murtough (Football Director), Collette Roche (COO), Phil Lynch (CEO, Digital Products & Experiences), Victoria Timpson (CEO Alliances & Partnerships) och Cliff Baty (CFO).

Hela konferenssamtalet går att lyssna på här. Nedan följer en kort sammanfattning av det som inte bara var en upprepning av det som står i rapporten.

Om fotboll

Arnold inledde samtalet med att slå fast att resultaten förra säsongen var en besvikelse. Därefter tog Murtough vid:

  • Erik ten Hag har anställts som ny manager. Rekryteringsprocessen framhöll Ten Hag som det klart bästa alternativet.
  • Det är fortfarande tidigt men vi har redan sett positiv utveckling under den nya managern.
  • Sommarens värvningar var en blandning av erfarna spelare och yngre förmågor.
  • Det var också fler spelare som lämnade än vad som är vanligt, vilket var en viktig del i processen att förnya truppen.
  • Ten Hag kommer att få fortsatt stöd i rekrytering av spelare.
  • United har kommit längre i truppbygget än vad klubben förutsåg i början på sommaren.
  • Ovan kan närmast ses som en bekräftelse på att den dåliga säsongsinledningen fick klubben att vara mer aktiv på transfermarknaden.
  • United förutspår mindre transferaktivitet kommande transferfönster och Murtough slår fast att sommarfönstret prioriteras.
  • Läs: Förvänta er inga värvningar i januari.
  • United ser framför sig att spelarlönerna och investeringen i laget ska normaliseras (läs: minska) de kommande åren. (Detta sagt senare under samtalet, inte under Murtoughs genomgång.)
  • United är nöjda med de sju värvningar som damlaget gjorde inför säsongen.
  • En annan höjdpunkt var att juniorlaget vann FA Youth Cup.
  • Att damernas U21 vann dubbeln påpekas också.
  • Utbildning av egna produkter är alltjämt en stor del av Uniteds verksamhet.

Om Old Trafford

Ett mångårigt projekt för att utveckla Old Trafford har påbörjats. Ytterligare uppdateringar följer när klubben har något att berätta.

Värt att notera är att säsongskortsinnehavare har blivit erbjudna att svara på frågor om vad som önskas av arenan.

Infrastrukturen på Old Trafford och träningsanläggningen Carrington förbättrades i somras, i ständigt pågående uppgraderingar.

Biljetter och dylikt

Intresset för att se United live är fortsatt högt och priserna på säsongskort är fortsatt frysta. Samtidigt erbjuder United nu ökad flexibilitet till säsongskortsinnehavare. Till exempel kan biljetter som inte kan utnyttjas doneras till Manchester United Foundation eller säljas tillbaka till klubben. Det medför en mycket låg andel tomma stolar på arenan.

Försäljning av säsongskort till damlagets matcher har ökat med 55 % och före avspark i premiären hade United redan sålt fler biljetter till damlagets matcher den här säsongen än totalt under 2021/22.

Digitala produkter

Allt är jättebra och rekord slogs överallt, skröt Lynch.

United hade 2,8 miljarder digitala interaktioner under året, en ökning på 72 %. Med det är United den största klubben på sociala medier. Enligt Lynch har United fler sociala interaktioner vad lagen i någon av de fyra stora amerikanska ligorna har tillsammans.

Res med oss till Manchester!