Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Om tröjförsäljning och övergångssummor

Övergångssumman är inga problem, det tjänar klubben in bara på tröjförsäljning! Så låter det alldeles för ofta när stora övergångar diskuteras. Även från folk som faktiskt får betalt för att skriva eller prata om fotboll. Det är ett uttalande utan någon som helst verklighetsförankring.

Tröjförsäljningen täcker inte övergångssumman. Det är inte ens nära. Kanske, kanske täcker tröjförsäljningen spelarens lön i en månad eller två. Mer än så är det inte.

Manchester Uniteds totala intäkter – intäkter, inte vinst – för souvenirförsäljning kommer säsongen 2015/16 uppgÃ¥ till runt 100 miljoner pund. Exakta siffror fÃ¥r vi först när Ã¥rsrapporten publiceras men halvÃ¥rsrapporten tillsammans med rapporten för tredje kvartalet ger oss en väldigt bra indikation pÃ¥ var det kommer att landa. Det är alltsÃ¥ hela klubbens totala intäkter för souvenirförsäljning och inkluderar även kaffemuggar och annat krafs.

(Jag hade kunnat peka på resultatet från 2014/15 men det saknar relevans. Avtalet med Nike såg annorlunda ut, de sista åren med Nike drog United bara in 30-40 miljoner pund per år på souvenirförsäljning. En stor del av förklaringen till den stora ökningen är att United numer bedriver en hel del verksamhet i egen regi som Nike tidigare stod för.)

Ändå finns det folk som på riktigt tror att United kan värva Paul Pogba för 100 miljoner pund och tjäna in det på tröjförsäljning.

Det kan argumenteras att stora spelare ger intäkter utöver tröjförsäljning. Så är det förstås, Adidas slänger pengar över United för att United har spelare som De Gea och Rooney i laget, för att klubben värvar spelare som Zlatan och (eventuellt) Pogba. Men det är ju alla stjärnorna tillsammans som lockar sponsorer, inte den enstaka stjärnan.

Vi ska också komma ihåg att många av tröjorna som säljs med Ibrahimovic på ryggen hade sålts även om Zlatan inte hade gått till United. Det hade bara stått ett annat namn på ryggen. Att Zlatan nu spelar för United betyder att det säljs färre tröjor med Martial och Rashford.

United har råd att värva Paul Pogba. Det hade United haft även om klubben hade stoppat all tröjförsäljning (ja, då skulle Adidas förstås inte vara så sugna på att sponsra United, för det är Adidas som tar den överlägsna delen av alla intäkter för tröjförsäljning).

Den som vill veta mer kan med fördel läsa den länkade artikeln i tweeten nedan.

Mycket här är baserat på Uniteds detaljerade ekonomiska rapporter. Dessa finns att läsa på Uniteds Investor Relations-hemsida (kvartalsrapporter och årsrapporter).

Res med oss till Manchester!