Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det finansiella året 2019/20 (1 juli 2019 till 30 juni 2020). Som väntat redovisas ett stort intäktstapp och en förlust för året, samtidigt som skulden har ökat massivt.
Årsintäkterna landade på £509m, vilket kan jämföras med £627,1m föregående år, en minskning på 18,8 %. Av intäktstappet på £118,1m står minskade intäkter för broadcasting för £101m. Hela intäktstappet förklaras inte av coronakrisen. Redan i fjolårets årsrapport spåddes ett kraftigt intäktstapp med förväntade intäkter på mellan £560m och £580m (uteblivet Champions League-spel ger minskade intäkter). Samtidigt är det också värt att notera att coronaeffekten egentligen bara kan härledas till slutet av det tredje och hela det fjärde kvartalet. Det gäller också att matcher säsongen 2019/20 spelades under det finansiella året 2020/21. Dessa matcher spelades förstås utan publik men innebär att intäkter för broadcasting (uppskattade till £30m) som skulle ha kommit 2019/20 istället kommer 2020/21.
Uppskattningen är att coronakrisen för 2019/20 innebar minskade intäkter på i runda slängar £70m, varav £30m kommer tillbaka 2020/21.
EBITDA minskar med 28,9 % till £132,1m. Det uppskattas att ETIBDA till följd av pandemin minskade med £60m. Detta skulle i så fall ha inneburit att ETIBDA kraftigt översteg prognosen.
Klubben gör en nettoförlust på £23,1m. Dessutom har nettoskulden ökat massivt (132,9 %) till £474,1m.
Några framtidsutsikter får vi inte, läget är helt enkelt för ovisst.
Periodens höjdpunkter är, enligt rapporten:
- Värvningarna av Edinson Cavani, Amad Diallo, Facundo Pellistri, Alex Telles och Donny van de Beek samt förnyade avtal med Dean Henderson, Nemanja Matic, Scott McTominay och Brandon Williams.
- Att damlaget har tagit in de dubbla världsmästarinnorna Tobin Heath och Christen Press [övriga nyförvärv till damlaget klassas inte som höjdpunkt i årsrapporten, red. anm.].
- Klubben har skaffat sig 8 nya globala sponsorer och har förlängt 8 existerande avtal samt inlett ett strategiskt avtal med Alibaba.
- Sponsorsintäkterna för året ökade med 5,6 %.
- Herrlaget kvalificerade sig för Champions League.
Vice verkställande ordförande Ed Woodward kommenterar:
Vårt fokus är fortsatt att skydda hälsan för våra kollegor, fans och omgivningen samtidigt som vi anpassar oss till betydande komplikationer av pandemin. Inom den kontexten är vår högsta prioritet att få fans tillbaka till arenan säkert och så snart som möjligt. Vi är också hängivna till att spela en konstruktiv roll i att hjälpa den bredare fotbollspyramiden under den här svåra perioden, samtidigt som vi utforskar alternativ för att göra den engelska fotbollen starkare och hållbarare på lång sikt. Detta kräver strategisk vision och ledarskap från alla intressenter och vi ser fram emot att hjälpa till att driva den processen framåt på ett tidsenligt sätt. På planen har vi förstärkt laget under sommaren och vi är fortsatt hängivna till vårt mål att vinna titlar, spela underhållande anfallsfotboll med en blandning av akademiprodukter och högkvalitativa värvningar, samtidigt som vi noggrant sköter våra resurser för att skydda klubbens långtida motståndskraft.
Nyckeltalen:
(Klicka på bilden för en större version.)
Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig årsrapport publiceras vid ett senare tillfälle. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)
Sammanfattning
Intäkterna för året landar på £509m, att jämföra med £627,1m 2018/19. Kanske ännu intressantare är att intäkterna för det fjärde kvartalet – som helt och hållet var under coronakrisen – minskar med 38 % till £81,5m.
- De kommersiella intäkterna har faktiskt ökat marginellt (1,4 %) till £279m. Detta beror på ökade sponsorsintäkter (upp £9,7m) medan intäkterna för souvenirförsäljning och dylikt minskade (£5,8m). Att souvenirförsäljningen minskade förklaras primärt av att Megastore var stängd från mitten av mars till mitten av juni.
- Intäkterna för broadcasting står för den mest notabla minskningen. De landar på £140,2m att jämföra med £241,2m förra året (ner 41,9 %). Detta beror dels på att klubben inte spelade Champions League samt att tio matcher säsongen 2019/20 spelades under det finansiella året 2020/21. Detta innebär för 2019/20 uteblivna intäkter om uppskattningsvis £30m, som istället adderas till intäkterna 2020/21. Vidare erhåller tevebolagen en rabatt som för United uppskattas till £14m för säsongen 2019/20, detta till följd av att det planerade spelschemat inte kunde hållas.
- Matchdagsintäkterna minskar förstås men i sammanhanget ändå relativt lite, från £110,8m till £89,8m. Inga egentliga konstigheter då den absoluta majoriteten av matcherna spelades inför publik. Här blir påverkan i det finansiella året 2020/21 av allt att döma betydligt större.
3. The movement in values betw. 2013 and 2020 shows that costs have risen at a much faster rate than revenues with obvious results. #ManUtd #MUFC $MANU pic.twitter.com/gHNs9d7bUm
— vysyble (@vysyble) October 21, 2020
EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) landar på £132,1m, en minskning på 28,9 %.
Nettoresultatet blir en förlust på £23,2. Detta kan jämföras med en vinst på £18,9m förra året.
Skulden är nu £474,1m, mer än dubbelt så stor som för ett år sedan (då £203,6m, upp 132,9 %). Som vanligt noteras att bruttoskulden i USD är oförändrad.
Att skulden ökar så massivt förklaras på följande sätt: ”Nettoskuldens ökning beror primärt på en minskning på £256,1m av kontanter och motsvarande, vilket reflekterar uppskjutna sponsorsbetalningar (mer än £80m); en förlust av framtida matchdagsintäkter för säsongen 2020/21 (typiskt mer än £50m inför en Champions League-säsong) med försäljning av säsongsfaciliteter för närvarande stoppade på grund av osäkerheten kring när fans kan återvända till arenan; och ökad investering på spelare för det finansiella året 2020 (en ökning på £56,4m i nettokapitalsspendering på immateriella tillgångar jämfört med föregående år).”
Per den 30 juni 2020 hade företaget £51,5m i kontanttillgångar med ytterligare £150m tillgängliga i företagets ”revolving credit facility” (som jag har förstått det kan detta enkelt förklarat sägas vara en möjlighet att när som helst låna pengar). Detta ger klubben en flexibilitet under den här osäkra perioden, menar rapporten.
Cash balances…. dearie me. Down £250m YoY. "accelerated payment schedules"
No season ticket money in … £50m short term impact
Cash down from partners too
NET DEBT £471m – that's Glazernomics for you
Liquidity – £250m revolting credit line now. They are worried.
— No Question About That (@nqatpod) October 21, 2020
Lönekostnaderna uppgick till £284m, en minskning på 14,5 %. Detta förklaras av spelarförsäljningar, lån och att spelarna har en lönereduktion när klubben inte spelar i Champions League.
Under exceptionella kostnader noteras £19,6m till följd av ersättning till den före detta managern (José Mourinho) och andra ledare.
From @ManUtd accounts re Jose dismissal: "Exceptional costs for the prior year were £19.6 million, relating to compensation to the former manager and certain members of the coaching staff for loss of office."
— Simon Stone (@sistoney67) October 21, 2020
En utgift som onekligen sticker i ögonen är att £11,9m under det fjärde kvartalet betalades i aktieutdelning, primärt till Glazerfamiljen. Här sägs (inte i rapporten, emellertid) att detta var beslutat redan före coronakrisen. Så det återstår att se om klubben fortsätter med aktieutdelningen.
Dividends of £11.9m paid in three months ended June 30.
Agreement apparently made before pandemic struck (squeezed in around February?) + no prospect of waiving.
Will be interesting to see what happens with next batch in six months.
Glazers own 78% 👇🏻https://t.co/vA0m6fZQA8
— Laurie Whitwell (@lauriewhitwell) October 21, 2020
Framtidsutsikterna existerar inte. Vanligen förutspår klubben intäkterna för nästkommande år men nu är det helt enkelt inte möjligt. Att covid-19 kommer ha en fortsatt effekt är självklart. I tillägg till det som noteras ovan gäller också att den uteblivna sommarturnén innebär minskade intäkter. ”Givet osäkerheten på grund av covid-19-pandemin ger företaget ingen vägledning för intäkter och EBITDA för det finansiella året 2021 vid den här tidpunkten.”
Utveckling gällande tröjsponsor: United har förlängt avtalet med huvudsponsorn General Motors (Chevrolet). Det nuvarande avtalet skulle ha löpt ut efter den här säsongen men har förlängts med ett halvår, till den 31 december 2021.
Om jag tolkar det hela rätt så innebär det ingen intäktskillnad. Sannolikt handlar det om att United köper sig tid i jakten på nästa tröjsponsor. Det är emellertid en oväntad utveckling, då alla rapporter har indikerat att Chevrolet inte alls varit nöjda med det nuvarande avtalet (personen som förhandlade för Chevrolet fick sparken ganska kort efter att avtalet mellan parterna signerades).
Konferenssamtal med Ed Woodward
I samband med att United presenterar sina ekonomiska rapporter hålls alltid ett konferenssamtal med investerare. (Att notera här är att målgruppen för de här samtalen är investerare som funderar på att köpa eller sälja aktier, inte supportrar och journalister. Det är väldigt lite fokus på fotboll.)
Den här gången var det Ed Woodward (Vice Executive Chairman), Richard Arnold (Group Managing Director) och Cliff Baty (Chief Financial Officer) som uttalade sig.
Den allmänna tonen under samtalet var mycket positiv. Tydligt är att Woodward, Arnold och Baty hade enats om att i möjligaste mån lugna investerarna.
Det allmänna läget: Det har varit en svår säsong och effekterna av covid-19 kommer vi att leva med den närmaste framtiden. Notabelt minskade intäkter är att förvänta. Samtidigt menas att klubbens styrka har illustrerats under den här tiden.
Om fotboll: United slutade trea i ligan och gick långt i cuperna. Detta visar att laget gör framsteg under Ole Gunnar Solskjaer. Woodward menar att klubben under Solskjaer har en tydlig strategi. Samtidigt noteras att klubbens ambition är att vinna titlar och det med underhållande anfallsfotboll.
First lie of the call.. United "are never satisfied unless we're winning trophies"
Sure, riiiiiight!
— No Question About That (@nqatpod) October 21, 2020
Transfermarknaden: Woodward påstår att United sedan sommaren 2019 har spenderat mer på övergångar än någon annan klubb. Samtidigt fortsätter satsningen på egna produkter och United har en av de yngsta trupperna i Premier League. Detta borgar för framtida framgångar, givet att spelarna utvecklas på rätt sätt.
Samtidigt måste investeringar ställas mot världsläget. Detta kan ses i fotbollen i stort. Chelseas spendering noteras som exceptionell medan andra storklubbar som Bayern, Real och Barcelona har spenderat lite.
I slutändan gäller, basunerar Woodward ut, att United spenderar på truppen och kommer fortsätta investera för att stötta managern.
Woodward defends transfer activity: "These recruits underscore our continued commitment to strengthening the squad + take our net investment in new players since summer 2019 to over €200m – more, I believe, than any other major European club over that time period." #MUFC
— Laurie Whitwell (@lauriewhitwell) October 21, 2020
Damlaget nämns faktiskt och laget gör det bra. Värvningarna av Tobin Heath och Christen Press noteras framför allt. Här kan nämnas att dagen då amerikanskorna signerade så såldes fler tröjor med deras namn än med någon herrspelare. I allmänhet har Heath och Press inneburit att souvenirförsäljningen riktad på damlaget har ökat kraftigt (läs mer på BBC).
Project Big Picture: United har en aktiv roll i samtalen för att stötta engelsk fotboll på kort (covid-19) och lång sikt, på alla nivåer. Föreslagna förändringar är alltid föremål för debatt. Premier Leagues framgångar måste spridas över hela fotbollsfamiljen. För det krävs en strategi och ett starkt ledarskap. Här vill United att Premier League levererar enligt löften till resten av fotbollspyramiden. United vill ha en ledande roll i samtalen.
Detta är månne en passning till de mindre Premier League-klubbarna, där United mot klubbarna utanför Premier League vill framstå som goda. Värt att notera är att medan det i Premier League fanns ett mycket stort motstånd mot Project Big Picture (som nu i praktiken har dött) medan det fanns ett mycket stort stöd för projektet i EFL. Samtidigt gäller att supportrar, oavsett klubb, närmast enhälligt var emot projektet.
European Premier League: Igår kom rapporter om en ny europeisk superliga. Woodward påstår sig vara helt ovetandes. Däremot jobbar klubbarna för att förbättra Champions League.
"I saw the reports on that and candidly don’t know where that came from" says EW.
— Martyn Ziegler (@martynziegler) October 21, 2020
Supportrar på läktarna: Planerna för att, på ett säkert sätt, välkomna fans tillbaka är långt gångna och United – tillsammans med övriga klubbar – är säkra på att kunna göra det ansvarsfullt. Det är nu upp till myndigheterna att besluta om att tillåta publik men United vill att det ska ske så snart som möjligt. Woodward riktar kritik mot att klubbarna inte tillåts välkomna supportrar när andra verksamheter tillåts. Myndigheternas besked ses som inkonsekventa.
Någon prognos för när vi kan få se supportrar på läktarna får vi inte, men det förefaller dröja. Den ursprungliga planen var att supportrar skulle välkomnas tillbaka redan i oktober men så blev det alltså inte. Detta trots lyckade testevent.
Det nämndes om en möjlighet för fulla läktare i mars. För detta krävs emellertid att Operation Moonshot lyckas. Detta är antingen vaccin eller säkra snabbtest, så att alla åskådare kan testas innan de får gå in på arenan. Det hela ses dock som mycket osäkert.
Old Trafford: United har under perioden jobbat på uppgraderingar på Old Trafford. Bland annat ska ingångarna till arenan nu vara kontaktlösa.
Samhällsstöttning: United har gjort insatser genom Manchester United Foundation för att stötta samhället under krisen.
Marcus Rashford framhålls också och klubben säger sig vara stolt över anfallarens arbete.
Positiv framtid: Även om det är kris och kraftigt minskade intäkter så menar Arnold att framtiden för klubben är positiv. United gör sitt yttersta för ökade intäkter.
Richard Arnold: "Relentlessly pursuing growth opportunities for our brand."
— Simon Stone (@sistoney67) October 21, 2020
Inget konferenssamtal: Redan i mitten av november kommer United att redovisa resultaten för första kvartalet 2020/21. På grund av den korta tiden dit (årsresultatet publiceras vanligen i september) kommer inget konferenssamtal hållas då, det blir bara en resultatrapport som publiceras. Till kvartal två (februari) förväntas ordinarie tillvägagångssätt vara i bruk igen.
Konferenssamtalet går att lyssna på här.
Res med oss till Manchester!