Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det andra kvartalet (perioden oktober till december) i det finansiella året 2021/22.
Intäkterna för perioden var £185,4m, en ökning på 7,3 % jämfört med samma period förra året. Samtidigt sjönk EBITDA med 17,6 % till £57,9m. Några framtidsutsikter ges fortfarande inte.
Periodens höjdpunkter är, enligt rapporten:
- Richard Arnold påbörjade sitt jobb som VD den 1 februari och en ny struktur för ledarskapet i klubben har etablerats.
- Uniteds herrar vann sin grupp i Champions League och gick vidare till åttondelsfinal.
- Damlaget har byggt ett starkt momentum i den inhemska ligan under huvudtränaren Marc Skinner.
- Ralf Rangnick har anställts som tillförordnad manager för återstoden av säsongen och rekryteringsprocessen för en ny manager pågår.
- Old Traffords fulla kapacitet har kunnat utnyttjas hela perioden och arenan kommer att stå värd för öppningsmatchen i dam-EM i juli.
- Fans’ Advisory Board har lanserats och skapar ett nytt forum för dialog med fans pÃ¥ strateginivÃ¥.
- Ett nytt primärt partnerskap med Tezos för klubbens träningskläder har annonserats.
- Ett nytt globalt avtal har signerats med Extreme Networks medan fem globala avtal har förlängts.
- En ny cykel för broadcastingrättigheterna för Premier League inleds säsongen 2022/23, där de internationella rättigheterna förväntas öka med 30 % och för första gången överstiga de inhemska rättigheterna.
VD Richard Arnold kommenterar:
Alla som har anknytning till Manchester United ska ha tro på möjligheterna som ligger framför oss, både på planen och på sättet vi interagerar med och tjänar våra fans. Vi har en tydlig vision och vi implementerar en strategi för att vinna med ett förstärkt ledarskapsteam för att driva den framåt. Vi kommer att utveckla en kultur av förträfflighet genom en fotbollsomgivning i världsklass, samtidigt som vi stärker fansens roll i klubbens hjärta och utnyttjar Manchester Uniteds styrka för att positivt påverka folk, miljön och samhället. Allt detta kommer att stöttas av en hållbar affärsmodell som säkerställer att klubben är stark i nuet och säker för framtiden.
Cliff Baty, Chief Financial Officer, adderar:
För det andra kvartalet av det finansiella året 2022 har vi uppnått en stark tillväxt på omsättningen på 7,3 % trots att två matcher blev uppskjutna under kvartalet på grund av covid-19. Resultaten reflekterar den fortsatta styrkan av våra sponsorsintäkter, med stöd av rekordbrytande nivåer på fans digitala engagemang, i tillägg till återkomsten av de mer normaliserade matchdagsoperationerna. Vi ser med optimism fram emot återstoden av det finansiella året.
Här ser vi en skillnad mot tidigare rapporter, då det tidigare enbart var Ed Woodward som kommenterade resultaten. Arnold gör här sitt första uttalande i en kvartalsrapport och han slår onekligen på den stora trumman med enorma ord. Med de orden skapar Arnold sig en plattform för att i framtiden förlöjligas, om resultatet blir något annat än att Manchester United under Arnold, på och utanför planen, gör succé.
Nyckeltalen:
(Klicka på bilden för en större version.)
Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig kvartalsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)
Sammanfattning
Intäkterna för kvartalet landade på £185,4m, jämfört med £172,8m första kvartalet förra året. För det första halvåret ökade intäkterna med 10,7 % jämfört med förra året.
- De kommersiella intäkterna blev £64,4m, en ökning på 2,9 %. Sponsorsintäkterna minskade med 6,9 %, vilket förklaras av att United har varit utan sponsor för träningskläderna. Souvenirintäkterna ökade med 17,7 %, vilket förklaras med ökade intäkter från Megastore och från e-handel samt att hemmamatcherna har spelats inför publik. E-handelns ökning drevs av ökad trafik från hemsidan, med påverkan från nyförvärv.
- Intäkterna för broadcasting blev £86,4m, en minskning på 20,5 %. Detta förklaras av att United under perioden spelade fyra matcher färre (hemma och borta) jämfört med samma kvartal förra året.
- Matchdagsintäkterna blev £34,6m, en ökning på 2206,7 %. Detta förklaras givetvis av att publiken är tillbaka.
EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) blev £57,9m, en minskning från £70,3m.
Nettoresultatet är en vinst på £7,3m, en minskning på 79,0 %.
Kontanttillgångarna är nu £87,4m, upp 8,4 %.
Nettoskulden är £494,8m, en ökning på 8,6 %. Som vanligt noteras att bruttoskulden i USD är oförändrad.
Lönekostnaderna uppgick till £97,7m, en ökning på £16,0m jämfört med förra året, till följd av investeringar i spelartruppen.
Manchester United Q2 accounts out. Key points
Revenue up £30m but wages, overheads and amortisation up faster so made a £5m loss compared to £21m profit in first 6 months. Payoff to OGS & Co. £10m. Net debt up £40m to £495m #MUFC pic.twitter.com/S3Fx3Pcw5H— Price Of Football (@KieranMaguire) March 1, 2022
Exceptionella kostnader uppgick till £10,0m, vilket primärt utgörs av kompensation till Ole Gunnar Solskjaer och vissa medlemmar i tränarstaben som förlorade sina jobb. Dessutom har en kostnad tillkommit till följd av förändringar i Football Leagues pensionssystem.
Aktieutdelning får vi inget besked om.
Framtidsutsikterna lyser fortfarande med sin frånvaro.
Konferenssamtal med Richard Arnold
Tidigare höll United ett konferenssamtal med investerare efter varje kvartalsrapport. Numer har klubben övergått till att bara hålla konferenssamtal på halvårsbasis. (Att notera här är att målgruppen för de här samtalen är investerare som funderar på att köpa eller sälja aktier, inte supportrar och journalister. Det är väldigt lite fokus på fotboll.)
Den här gången deltog Richard Arnold (Chief Executive Officer), John Murtough (Football Director), Colette Roche (Chief Operating Officer), Victoria Timpson (CEO of Alliances and Partnerships), Phil Lynch (CEO of Digital Products and Experiences), Cliff Baty (Chief Financial Officer) och Hemen Tseayo (Chief Strategy Officer).
Vi noterar att det var betydligt fler som medverkade på det här konferenssamtalet än vad som var brukligt under Ed Woodwards ledning. Detta illustrerar den nya ledarskapsstrukturen i klubben, enligt Arnold. Vi noterar vidare att Tseayo tycks ha fått en ny roll. Tidigare hade han titeln Director of Corporate Development. Att Murtough deltog är anmärkningsvärt, då det är första gången någon som primärt jobbar med fotbollslaget deltar på ett konferenssamtal.
En kort sammanfattning av vad som sades under samtalet (utöver det som i praktiken bara är upprepning av det som står i den skrivna rapporten och det som mest är för investerare) följer nedan.
Ukraina: Arnold inledde samtalet med några ord om situationen i Ukraina, där han förstås hoppas på fred.
Man Utd chief exec Richard Arnold starts investors' conference call with reference to Ukraine: "Thought and prayers go out to all those impacted. Echo desire for peace made by manager and players at the weekend."
— Simon Stone (@sistoney67) March 1, 2022
Avtalet med Aeroflot har avslutats, i övrigt torde situationen i Ukraina inte ha någon direkt påverkan på United.
Sponsorsavtal (Arnold): United stödjer beslutet att samtliga sponsorsavtal värda mer än £1m ska granskas av Premier League.
Fotboll (Murtough): Murtough säger att United under Ralf Rangnick har stabiliserat resultaten i jakten på en topp 4-placering. Han betonar emellertid att klubbens målsättning är att vinna titlar. Processen med att rekrytera en ny manager fortlöper. Vidare fortlöper processen med att rekrytera en fotbollschef för damlaget. Murtough lyfter vidare akademins arbete och noterar även anställningen av en Director of Data Science.
Murtough on #MUWomen (2/2):
"Our women’s team is enjoying a strong campaign in the WSL under Marc Skinner, consolidating our position among the leading forces in the women’s game after less than three seasons in the top division."— Anton Toloui (@SkyAnton) March 1, 2022
Fotbollsoperationer (Roche): United har nu fler än 250.000 medlemmar, vilket klubben tror gör den till en av de bästa i världen. Priserna för säsongskort är frysta för elfte året i rad. United har 120.000 på väntelistan för att köpa säsongskort. Planerna för försäsongen 2022 är långt gångna. United har signerat ett avtal för bättre Wifi på Old Trafford medan diverse uppgraderingar på arenan pågår.
Framtidsutsikter (Baty): Baty förklarar att det är den fortsatta osäkerheten under covid som är anledningen till att klubben inte ger några framtidsutsikter.
Konferenssamtalet i sin helhet går att lyssna på här.
Res med oss till Manchester!