Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Erik ten Hags presskonferens
“Jag läser inte all kritik, och jag vill heller inte veta”

Nedan redogör vi för andra delen av Ten Hags presskonferens inför kvällens match mot Tottenham. Ten Hag fick svara på breda frågor om truppbygge, den stora tilltron han har gett unga spelare, den tuffa kritiken på senare tid och hur han själv hanterar den stora pressen i Manchester United.

Om att bygga en trupp för framtiden

Först och främst, vi är vad vi är nu, med den här truppen. Men jag tycker att med tanke på alla restriktioner vi har haft på oss så har vi gjort ett bra jobb. Och nu behöver vi arbeta med den truppen vi har och förbättra den. Och vi har en bra trupp, men med unga spelare. Vi måste förbättra oss. Sen har vi våra mål, höga mål, vi vill uppnå de målen den här säsongen men även i framtida säsonger.

Om att nå Champions League

Vi måste nå framgångar. Och vi måste vinna titlar, det är det som klubben står för och den här klubben har ambitionen att spela på den högsta nivån. Ja, vi vill uppnå Champions League, det är klart. Vi har två vägar, genom Premier League eller Europa League.

Om det är en risk att förlita sig på unga spelare

Vi har valt att spela många unga spelare de senaste två säsongerna. Jag förstår intrycket många har av Manchester United, eftersom det finns så mycket historia, men det är valen vi har gjort och det har bland annat med finansiella restriktioner och andra hinder att göra. Vi gjorde ett val av unga spelare. De unga spelarna håller inte nivån, det kan man inte förvänta sig, så vi måste förbättra dem och de måste förbättra sig själva. Vi behöver hitta ett lag som kan vara framgångsrikt på en konsekvent basis. Och det här laget de senaste två åren har visat vid vissa tillfällen att de kan göra det, och ibland har vi vunnit titlar, men det handlar om att göra det mer konsekvent.

Om kritiken mot laget

Jag tror vi kommer bli hÃ¥rt dömda efter varje match, och det är normalt. Och alla förväntar sig inför varje match att vi ska vinna och det vet vi, det är ingen hemlighet. När du är i den här klubben mÃ¥ste du handskas med den faktorn, och det gör vi. Och det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, vi mÃ¥ste handskas med det och vi mÃ¥ste göra det bästa utav det och uppnÃ¥ förväntningarna. Men vi har unga spelare, ungt lag och nya spelare. Det tar tid. Vi har rört oss  i rätt riktning de senaste veckorna, och är pÃ¥väg Ã¥t rätt hÃ¥ll gällande mycket annat ocksÃ¥. Nu handlar det om att vara mer effektiva, göra fler mÃ¥l, för det kommer vinna matcher.

Om hur man hanterar press

Först och främst att respektera kritiken. Det finns mycket. Man kan ha en åsikt om fotboll, när man jobbar med det här får man acceptera det. Men jag kan inte ta mig till all kritik. Jag läser såklart inte kritik, det är inte ens möjligt, och jag vill inte heller veta. Det handlar om att ta mig till viss kritik, och en del är väldigt bra råd. Men för mig själv handlar det om att fortsätta vara klinisk, se till hur laget mår, vilka områden vi behöver förbättra. Att vara metodisk också, att vägleda laget i rätt riktning, och ta rätt steg för att få det bästa ur laget.

Res med oss till Manchester!