Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Never injured

Rooney och Mata har båda #10. När Juan kom till Chelsea erbjöd sig Yossi Benayoun att överlämna tian till nykomligen från Valencia, som gladeligan accepterade. Tror vi att Rooney går med mössan tröjan i hand och gör samma sak i helgen?
Nej.
Men vem ska egentligen vara #10 i United? Åsikterna går isär, men statistiken består. Så här ser de båda grabbarnas stats ut sedan Juan Manuel tog bohaget till London 2011.
Mata vs Rooney, 2011-2014.
Mata totalt. 
Startade matcher: 116. Inhopp: 21. Totalt: 138.
Mål: 33. Assists: 50. Poängsnitt per match: 0,6.
Skott: 228. På mål: 96. Procent: 42.
Orsakade frisparkar: 61. Tilldömda: 118. Gula kort: 7.
Rooney totalt.
Startade matcher: 95. Inhopp: 10. Totalt: 105.
Mål: 61. Assists: 33. Poängsnitt per match: 0,9.
Skott: 382. På mål: 162. Procent: 42.
Orsakade frisparkar: 91. Tilldömda: 102. Gula kort: 16.
Slutsatser: Att Rooney har gjort nästan 30 mål fler är inte så underligt eftersom han spelat som striker en hel del de senaste säsongerna och det är hans rätta position. Att Mata, säsongens spelare de två senaste åren i Chelsea, har gjort fler assists är lika självklart det. Rooney är mer bufflig än Mata, 30 fler orsakade frisparkar är mycket, liksom mer än dubbelt så många gula kort. De blir stoppade oschysst ungefär lika ofta.
Intressant att båda pojkarna träffar mål med exakt lika stor del av sina avslut.
När det kommer till antal startade matcher målas en bild upp av en spansk robot. Faktum är att han faktiskt inte missat en enda match på grund av skada sedan han fick Roman som arbetsgivare, trots att han sparkats ner fler gånger än Wayne. Så här ser Matas facit ut sedan han kom till England:
Matta
 
Under samma tid stoltserar Rooney med följande skade-cv:
Skärmavbild 2014-01-23 kl. 18.16.52
 
Olika uppgifter om Matas whereabouts under eftermiddagen och kvällen. Mail skrev att helikoptern hade skjutsat honom till Carrington, Telegraph att han är kvar i London och Sky Sports att läkarundersökningen sker i kväll och presentationen i morgon.
Jag kör på det senare.