Kvartalsrapport och konferenssamtal: Manchester United växer snabbast på Tiktok

Manchester United PLC presenterade igår kväll sin ekonomiska resultatrapport för det andra kvartalet (perioden 1 oktober till 31 december) i det finansiella året 2020/21.

Intäkterna för perioden var £172,8m, faktiskt en liten ökning jämfört med samma period förra året. Samtidigt minskar EBITDA något till £70,3m.

Ser vi till det första halvåret på det finansiella året är siffrorna emellertid sämre. Intäkterna minskar med 7,2 % medan EBITDA minskar med 14,8 %. Att minskningen inte blir ännu större förklaras framför allt av att United hösten 2020 spelade i Champions League medan det var Europa League-spel som gällde hösten 2019. Vidare hade vi under halvårsperioden en Premier League-match mer än förra året (detta då sex ligamatcher 2019/20 spelades under finansåret 2020/21, vilket för hela året kommer ge en förvrängning på siffrorna).

På grund av det osäkra läget väljer företaget fortsatt att inte komma med några framtidsutsikter.

Periodens höjdpunkter är, enligt rapporten:

  • Fans kan gradvis välkomnas tillbaka till arenorna i Storbritannien från maj och alla vuxna i landet förväntas erbjudas sin första vaccindos senast den 31 juli.
  • Herrlaget förstärkte med Amad Diallo medan Maria Thorisdottir anslöt till damlaget.
  • Mason Greenwood signerade ett nytt långtidskontrakt. (Medan värvningen av Thorisdottir nämns klassas tydligen inte kontraktsförlängningar på damsidan som en höjdpunkt, red.anm.)
  • Ökat digital aktivitet medförde rekordstor e-handel för de tre herrtröjorna som lanserades inför säsongen. (Huruvida detta hör ihop med att Megastore har varit mindre tillgänglig och ibland stängd nämns inte, red.anm.)
  • United lanserades på Tiktok i november och klubben har växt snabbare än någon annan fotbollsklubb på plattformen.

Vice verkställande ordförande Ed Woodward kommenterar:

Då vi närmar oss ett år sedan vår senaste match med fans på Old Trafford reflekterar vi över tolv extraordinärt utmanande månader för fotbollen och hela samhället. Den snabba utrullningen av vaccin i UK och utanför ger oss förtroende att vi nu är på en väg mot normalitet, vilket inkluderar återkomsten av fans på arenorna.

Medan störningarna för vår verksamhet fortsatt är stor är vi nöjda över den otroliga motståndskraft som klubben har visat genom pandemin, vilket understryks av våra människors hängivenhet och styrkan av vår kommersiella verksamhet. Vi har blivit påminda om fotbollens betydelse som en källa för gemenskap, underhållning och stolthet för fans världen över även om vi verkligen har saknat dem på Old Trafford.

Framstegen som Ole och spelarna har gjort den här säsongen är tydliga och våra framgångsrika akademi- och damlag adderar också till optimismen vi känner på och utanför planen.

Nyckeltalen:



(Klicka på bilderna för större versioner.) 

Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig kvartalsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)

Sammanfattning

Intäkterna för kvartalet landar på £172,8m, upp 2,6 % medan de för halvåret sjunker med 7,2 % till £281,8m.

  • De kommersiella intäkterna blev £62,6m. Detta kan jämföras med £70,6m förra året (ner 11,3 %). För halvåret är minskningen ännu större (ner 19,0 %). Minskningen förklaras primärt av en engångsbetalning förra året samt att det förlängda avtalet för tröjsponsorn påverkar. Souvenirförsäljningen sjönk marginellt (£0,7m, 2,7 %).
  • Intäkterna för broadcasting steg däremot kraftigt, till £108,7m (upp £44,0m, 68,0 %). Detta förklaras av klubbens Champions League-spel. För halvåret stiger intäkterna med 60,1 %.
  • Matchdagsintäkterna uteblev förstås nästan helt. De stannade på £1,5m, att jämföra med £33,1m förra året.

EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) sjunker något (2,5 %) till £70,3m för kvartalet och kraftigt (14,8 %) till £106,9m för halvåret

Nettoresultatet är faktiskt en stor vinst, £63,9m, för kvartalet, vilket motsvarar en ökning på 82,6 %. Detta kompenseras emellertid av en stor förlust första kvartalet och för halvåret är vinsten £33,6m, en minskning på 6,9 %.

I en kommentar noteras att skillnaden för kvartalet jämfört med förra året handlar om valutakurser. ”Underliggande nettofinanskostnader är konsekventa mot förra årets kvartal.”

Kontanttillgångarna är £80,6m, en minskning på 20,1 %.

Nettoskulden är £455,5m netto, en ökning på 16,4 %.

Företaget har tagit ut £60m från sina revolving credit facilities på £200m. Samtidigt påverkar uteblivna matchdagsintäkter och det finns även en påverkan från uppskjutna sponsorsbetalningar, vilket delvis kompenseras av ökade intäkter från broadcasting.

Det noteras att den huvudsakliga bruttoskulden i USD är oförändrad.

Lönekostnaderna uppgick till £81,7m, en ökning på 15,2 %. Detta beror på ökade löner till följd av Champions League-spel samt investeringar i spelartruppen.

Aktieutdelning skulle enligt rapporten för första kvartalet betalas ut den 7 januari ($0,09 per aktie, vilket i runda slängar blir £12m, justerat beroende på valutakursen). Avsnittet om aktieutdelning saknas emellertid i andra kvartalets rapport. Högst oklart varför.

Några framtidsutsikter får vi inte under den här osäkra tiden.

Konferenssamtal med Ed Woodward

I samband med att United presenterar sina ekonomiska rapporter hålls alltid ett konferenssamtal med investerare. (Att notera här är att målgruppen för de här samtalen är investerare som funderar på att köpa eller sälja aktier, inte supportrar och journalister. Det är väldigt lite fokus på fotboll.)

Den här gången deltog Ed Woodward (Vice Executive Chairman) samt Richard Arnold (Group Managing Director), Cliff Baty (Chief Financial Officer), och Hemen Tseayo (Director of Corporate Development). Tseayo inte sa ett enda ord, vilket är brukligt. (Tseayos roll har tidigare angetts som Head of Corporate Finance.)

Europacuperna: United ser fram emot att Uefa ska meddela förutsättningarna för nästa period av Europacuperna. Klubben hoppas att detta ska gynna klubbarna.

Publik: United hoppas att fullsatta läktare ska vara möjligt nästa säsong.

Efter pandemin är klubbens analys att den i relativa termer kommer att vara starkare.

Sociala medier: Under pandemin har klubben arbetat mycket med sociala medier och digital verksamhet. Damlagets konto på Instagram är nu större än nio Premier League-klubbars konton för deras herrlag.

Avtal för broadcasting: United räknar med fortsatt tillväxt för de internationella rättigheterna medan rättigheterna i England sannolikt inte ökar i samma takt som tidigare.

Den som är intresserad kan lyssna på konferenssamtalet här.


MANCHESTERGUIDE
Manchester United Supporters Club Scandinavia är Manchester Uniteds officiella supporterklubb i Skandinavien. Muss.se är supporterklubbens svenska kanal. Vi producerar redaktionellt innehåll på och informerar om supporterklubbens aktiviteter.
© 2021 MUSS.SE   •   OM MUSS & MUSCS   •   HJÄLP MUSS   •   OM MUSS.SE   •   BLI SKRIBENT   •   INTEGRITETSPOLICY   •   KONTAKTA OSS