Muss.se » Nyhetsarkiv » Herrlaget

Finansårets tredje kvartalsrapport
Fler hemmamatcher betyder ökade intäkter

Manchester United PLC presenterade idag sin ekonomiska resultatrapport för det tredje kvartalet (perioden januari till mars) i det finansiella året 2022/23.

När kvartalsrapporten publiceras är det alltjämt ovisst vem som kommer att äga klubben i framtiden. Det är nu mer än sju månader sedan det officiellt bekräftades att Glazerfamiljen överväger alla alternativ för klubbens framtid. Sedan dess har åtskilliga mer eller mindre trovärdiga rapporter kommit vår väg. Något definitivt svar verkar ännu inte vara nära förestående. I den nu publicerade kvartalsrapporten får vi givetvis inga indikationer på hur processen fortlöper.

Det första vi slÃ¥s av i rapporten är att United nu skriver upp förväntningarna för finansÃ¥ret 2022/23. Prognosen är nu att intäkterna för Ã¥ret ska landa pÃ¥ mellan £630m och £640m (tidigare £590m till £610m). Det skulle i sÃ¥ fall innebära nya rekordintäkter för klubben (tidigare £627,1m frÃ¥n 2018/19). Prognosen för EBITDA skrivs ocksÃ¥ upp och väntas landa pÃ¥ mellan £140m och £150m (tidigare £125m till £140m). Det är alltjämt en bra bit frÃ¥n rekordnoteringen £199,8m frÃ¥n finansÃ¥ret 2016/17. Intäktsökningen drivs av ökade matchdagsintäkter (som en direkt följd av tangerat – med säsongen 2002/03 – rekordmÃ¥nga hemmamatcher under säsongen) och ökade kommersiella intäkter, medan intäkterna för broadcasting minskar (kostnaden av inte spela Champions League).

Vidare noteras att United under säsongen sålde rekordmånga biljetter (återigen en följd av rekordmånga hemmamatcher) och att medlemstalet är rekordhögt och störst i idrottsvärlden i kategorin betalt medlemskap. Om vi till det adderar ökade kommersiella intäkter (sponsorer och souvenirer) kan vi utläsa att protesterna mot ägarna inte tycks ha någon betydande inverkan på klubbens förmåga att generera intäkter.

Nästa säsong kommer biljettförsäljningen i all rimlighet gå ner. För så länge inte publikkapaciteten på Old Trafford förändras är det antalet matcher som styr den totala publiksiffran och det är osannolikt att United fortsatt alltid lottas som hemmalag i de inhemska cuperna. Matchdagsintäkterna kan kanske bibehållas ändå, då biljettpriserna nästa säsong ökar med 5 %. Å andra sidan kan allmänhetens minskade köpkraft kanske ha en negativ inverkan på matchdagsintäkterna.

Fotbollsmässigt är vi intresserade av kontanttillgångarna, då de påverkar köpstyrkan på transfermarknaden. Där har United mindre i kistan nu (£73,7m) än för ett år sedan (£95,8m). Värre är att United har maximerat uttaget på sin revolving credit facility (£200m). United räknar emellertid med att kunna reducera uttaget till £40m innan finansårets slut den 30 juni (United får ett betydande tillskott av kontanttillgångar i slutet av finansåret till följd av att säsongskort betalas inför den nya säsongen). Det betyder att United kan plocka ut £160m i sommar ifall det behövs för att värva spelare. Däremot är United fortsatt pressade av FFP-reglerna.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här. (En fullständig kvartalsrapport publiceras vanligen runt en månad efter resultatrapporten. Den intresserade får hålla utkik på Ir.manutd.com.)

Nyckelpunkter

Periodens nyckelpunkter är, enligt rapporten:

  • United höjer framtidsutsikterna för intäkt och EBITDA
  • Herrlaget slutade trea i ligan och säkrade Champions League-spel
  • Luke Shaw, Alejandro Garnacho och Diogo Dalot signerade nya kontrakt
  • Damlaget slutade tvÃ¥a i ligan och säkrade Champions League-spel
  • Klubben fortsätter uppnÃ¥ rekordstora publiksiffror och intäkter för hospitality pÃ¥ matchdagar och har ett rekordhögt medlemstal och rekordmÃ¥nga besök pÃ¥ museum och stadium tour
  • United Ã¥tervänder till USA för sommarturnén 2023

Precis som i de senaste rapporterna får vi ingen kommentar till resultaten från klubbens VD. Det kan tänkas att det beror på den pågående strategiska processen.

Nyckeltal

(Klicka på bilden för en större version.)

Intäkterna för kvartalet blev £170,0m, upp 11,3 % jämfört med tredje kvartalet förra året.

  • De kommersiella intäkterna blev £69,4m, upp 5,8 %. Detta till följd av ökade sponsorsintäkter och ökad souvenirförsäljning. Att souvenirförsäljningen ökar beror primärt pÃ¥ fler hemmamatcher.
  • Intäkterna för broadcasting blev £50,7m, ner 1,6 %. Detta till följd av Europa League-spel.
  • Matchdagsintäkterna blev £49,9m, upp 39,8 %. Detta till följd av fem hemmamatcher fler under kvartalet jämfört med förra Ã¥ret.

EBITDA (resultat före skatter, räntor, nedskrivningar och avskrivningar) ökade med 94,6 % jämfört med samma period förra året.

Nettoresultatet är en förlust £12,1m, en minskning av förlusten på 46 %.

Kontanttillgångarna är £73,7m, ner från £95,8m.

Den långsiktiga skulden är £521,5m (som vanligt oförändrad i USD) medan den kortsiktiga skulden är £203,7m (upp från £102,3m för ett år sedan).

Lönekostnaderna uppgick till £85,0m, ner 16,5 %, till följd av förändringar i truppen och uteblivet Champions League-spel.

Aktieutdelning blev det ingen.

Framtidsutsikterna skrivs upp. Intäkterna förväntas landa på mellan £630m och £640m med EBITDA på mellan £140m och £150m.